Дизайн интерьера

Лучшие идеи декора и дизайна!

Зачем нужен протокол языкового сервера. Влияние протокола языкового сервеар (LSP) на будущее IDE

06.10.2022 в 04:06

Зачем нужен протокол языкового сервера. Влияние протокола языкового сервеар (LSP) на будущее IDE

С момента своего появления Visual Studio Code в одиночку так сильно повлиял на экосистему разработчиков, что возврата назад уже не будет. Это общедоступный бесплатный инструмент с открытым исходным кодом и это очень мощный инструмент.

Но, благодаря VSCode, Microsoft в 2016 году дала жизнь еще одной суперзначимой вещи, которая менее известна. Это Language Server Protocol - Протокол языкового сервера.

Что такое Протокол языкового сервера?

Протокол языкового сервера (Language Server Protocol - LSP) - это способ общения с языковыми серверами (такой же как HTTP или FTP).

Языковые серверы - это специальные программы, работающие на обычных серверах. Они принимают мета-состояние редактора, в котором вы пишете код (например, текущая позиция курсора внутри редактора, токен над которым находится курсор), и возвращают набор действий или инструкций - какой токен должен быть следующим, что должно произойти, когда вы нажимаете CMD/Ctrl-клик на этом токене, и так далее.

Это взаимодействие происходит с помощью набора правил, заданных протоколом. Протокол языкового сервера можно рассматривать как урезанную модификацию HTTP взаимодействующую только по JSON-RPC протоколу.

Зачем нужен LSP?

Вы заметили, что в VSCode постоянно появляются изобретательные сообщения об ошибках и предложения автоподстановок? И как же легко, просто установив расширение из магазина VSCode, вы получаете всю мощь IntelliSense для совершенно разных языков, таких как C, Python, Java и т.д.? Все это происходит благодаря LSP.

Поддержка автозавершения и IntelliSense для HTML/CSS/JavaScript идет сразу вместе с VSCode (так же, как PyCharm идет сразу с поддержкой Python). Однако такая же поддержка других языков может быть реализована с помощью протокола LSP для этих языков.

LSP javascript. Why Language Server?

Language Server is a special kind of Visual Studio Code extension that powers the editing experience for many programming languages. With Language Servers, you can implement autocomplete, error-checking (diagnostics), jump-to-definition, and many other language features supported in VS Code.

However, while implementing support for language features in VS Code, we found three common problems:

First, Language Servers are usually implemented in their native programming languages, and that presents a challenge in integrating them with VS Code, which has a Node.js runtime.

Additionally, language features can be resource intensive. For example, to correctly validate a file, Language Server needs to parse a large amount of files, build up Abstract Syntax Trees for them and perform static program analysis. Those operations could incur significant CPU and memory usage and we need to ensure that VS Code's performance remains unaffected.

Finally, integrating multiple language toolings with multiple code editors could involve significant effort. From language toolings' perspective, they need to adapt to code editors with different APIs. From code editors' perspective, they cannot expect any uniform API from language toolings. This makes implementing language support forMlanguages inNcode editors the work ofM * N.

To solve those problems, Microsoft specified Language Server Protocol , which standardizes the communication between language tooling and code editor. This way, Language Servers can be implemented in any language and run in their own process to avoid performance cost, as they communicate with the code editor through the Language Server Protocol. Furthermore, any LSP-compliant language toolings can integrate with multiple LSP-compliant code editors, and any LSP-compliant code editors can easily pick up multiple LSP-compliant language toolings. LSP is a win for both language tooling providers and code editor vendors!

In this guide, we will:

  • Explain how to build a Language Server extension in VS Code using the provided Node SDK .
  • Explain how to run, debug, log, and test the Language Server extension.
  • Point you to some advanced topics on Language Servers.

LSP Server python.

This server can be configured using theworkspace/didChangeConfigurationmethod. Each configuration option is described below. Note, a value ofnullmeans that we do not set a value and thus use the plugin's default value.

Configuration Key Type Description Default
pylsp.configurationSourcesarrayof unique 'pycodestyle','flake8') itemsList of configuration sources to use.
pylsp.plugins.autopep8.enabledbooleanEnable or disable the plugin (disabling required to useyapf).true
pylsp.plugins.flake8.configstringPath to the config file that will be the authoritative config source.null
pylsp.plugins.flake8.enabledbooleanEnable or disable the plugin.false
pylsp.plugins.flake8.excludearrayofstringitemsList of files or directories to exclude.
pylsp.plugins.flake8.executablestringPath to the flake8 executable."flake8"
pylsp.plugins.flake8.filenamestringOnly check for filenames matching the patterns in this list.null
pylsp.plugins.flake8.hangClosingbooleanHang closing bracket instead of matching indentation of opening bracket's line.null
pylsp.plugins.flake8.ignorearrayofstringitemsList of errors and warnings to ignore (or skip).
pylsp.plugins.flake8.maxLineLengthintegerMaximum allowed line length for the entirety of this run.null
pylsp.plugins.flake8.indentSizeintegerSet indentation spaces.null
pylsp.plugins.flake8.perFileIgnoresarrayofstringitemsA pairing of filenames and violation codes that defines which violations to ignore in a particular file, for example:).
pylsp.plugins.flake8.selectarrayof uniquestringitemsList of errors and warnings to enable.null
pylsp.plugins.jedi.extra_pathsarrayofstringitemsDefine extra paths for jedi.Script.
pylsp.plugins.jedi.env_varsobjectDefine environment variables for jedi.Script and Jedi.names.null
pylsp.plugins.jedi.environmentstringDefine environment for jedi.Script and Jedi.names.null
pylsp.plugins.jedi_completion.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.jedi_completion.include_paramsbooleanAuto-completes methods and classes with tabstops for each parameter.true
pylsp.plugins.jedi_completion.include_class_objectsbooleanAdds class objects as a separate completion item.true
pylsp.plugins.jedi_completion.include_function_objectsbooleanAdds function objects as a separate completion item.true
pylsp.plugins.jedi_completion.fuzzybooleanEnable fuzzy when requesting autocomplete.false
pylsp.plugins.jedi_completion.eagerbooleanResolve documentation and detail eagerly.false
pylsp.plugins.jedi_completion.resolve_at_mostintegerHow many labels and snippets (at most) should be resolved?25
pylsp.plugins.jedi_completion.cache_forarrayofstringitemsModules for which labels and snippets should be cached.
pylsp.plugins.jedi_definition.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.jedi_definition.follow_importsbooleanThe goto call will follow imports.true
pylsp.plugins.jedi_definition.follow_builtin_importsbooleanIf follow_imports is True will decide if it follow builtin imports.true
pylsp.plugins.jedi_hover.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.jedi_references.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.jedi_signature_help.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.jedi_symbols.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.jedi_symbols.all_scopesbooleanIf True lists the names of all scopes instead of only the module namespace.true
pylsp.plugins.jedi_symbols.include_import_symbolsbooleanIf True includes symbols imported from other libraries.true
pylsp.plugins.mccabe.enabledbooleanEnable or disable the plugin.true
pylsp.plugins.mccabe.thresholdintegerThe minimum threshold that triggers warnings about cyclomatic complexity.15
pylsp.plugins.preload.enabledbooleanEnable or disable the plugin.

Language Server Protocol. VSCode Client / Server Language Protocol

This document describes the 1.x version of the client server protocol. It defines the client server protocol used by VSCode to talk to process language servers. The repository contains a VSCode protocol definition so that others can implement the protocol in languages like C#, C++, Java, Python or Elixir.

Base Protocol

Header Part

The header part consists of header fields. Header fields are separated from each other by '\r\n'. The last header field needs to be terminated with '\r\n' as well. Currently the following header fields are supported:

The header part is encoded using the 'ascii' encoding. This includes the '\r\n' separating the header and content part.

Content Part

Contains the actual content of the message. The content part of a message uses JSON-RPC to describe requests, responses and notifications. The content part is encoded using the charset provided in the Content-Type field. It defaults to 'utf8' which is the only encoding supported right now.

Example:

Content-Length: …\r\n \r\n { "jsonrpc": "2.0", "id": 1, "method": "textDocument/didOpen", "params": { … } }

Base Protocol JSON structures

Abstract Message

RequestMessage

A request message to describe a request between the client and the server. Every processed request must send a response back to the sender of the request.

Response Message

Response Message sent as a result of a request.

Notification Message

A notification message. A processed notification message must not send a response back. They work like events.

Language Server Protocol

The language server protocol defines a set of JSON-RPC request, response and notification messages which are exchanged using the above base protocol. This section starts describing basic JSON structures used in the protocol. The document uses TypeScript interfaces to describe these. Based on the basic JSON structures, the actual requests with their responses and the notifications are described.

Basic JSON Structures

Position

Position in a text document expressed as zero-based line and character offset.

Range

A range in a text document expressed as (zero-based) start and end positions.

Location

Represents a location inside a resource, such as a line inside a text file.

Diagnostic

Represents a diagnostic, such as a compiler error or warning. Diagnostic objects are only valid in the scope of a resource.

LSP Protocol. Language Server Protocol

The Language Server Protocol (LSP) was defined in 2016 to help separate language tools and editors. There are still many VSCode fingerprints on it, but it is a major step in the direction of editor agnosticism. Let’s examine the protocol a bit.

Clients and servers—think code editors and language tools—communicate in simple text messages. These messages have HTTP-like headers, JSON-RPC content, and may originate from either the client or server. The JSON-RPC protocol defines requests, responses, and notifications and a few basic rules around them. A key feature is that it is designed to work asynchronously, so clients/servers can deal with messages out of order and with a degree of parallelism.

In short, JSON-RPC allows a client to request another program to run a method with parameters and return a result or an error. LSP builds on this and defines the methods available, expected data structures, and a few more rules around the transactions. For example, there’s a handshake process when the client starts up the server.

The server is stateful and only meant to handle a single client at a time. There are no explicit restrictions on communication, though, so a language server could run on a different machine than the client. In practice, that would be pretty slow for real-time feedback, though. Language servers and clients work with the same files and are pretty chatty.

The LSP has a decent amount of documentation once you know what to look for. As mentioned, much of this is written within the context of VSCode, though the ideas have a much broader application. For example, the protocol specification is all written in TypeScript. To aid explorers unfamiliar with VSCode and TypeScript, here’s a primer.

Language Server Protocol, что это. Почему LSP – отличная штука

Вот почему, на мой взгляд, LSP так хорош!

Не думаю, что это серьезная техническая инновация (очевидно, что нам хочется иметь отдельный редактор, не связанный с языком и языково-специфичный сервер). Полагаю, это весьма плохая (т.н., «довольно хорошая») техническая реализация (вы уже настроились почитать пост «Почему LSP отстой?»).  Но  эта штука позволила нам покинуть мир, где было нормально не иметь языковой IDE, и никто даже не думал о языковых серверах – в мир, где язык без действенного автозавершения и определения goto выглядит непрофессионально.

Примечательно, что проблема уравновешивания рынка была решена Microsoft, являющейся вендором как языков (C# и TypeScript), так и редакторов (VS Code и Visual Studio), которая, кстати, проиграла нишу IDE конкуренту (JetBrains). Притом, что я могу поругаться на конкретные технические детали LSP, я абсолютно восхищаюсь их стратегической прозорливостью в данной конкретной области. Они:

    Построили редактор на основе веб-технологий.

    Разглядели в вебдеве большую нишу, в которой JetBrains буксует (поддерживать JS в IDE почти невозможно).

    Написали язык (!!!!), на котором стало возможно предоставить поддержку IDE для вебдева.

    Построили платформу IDE с очень дальновидной архитектурой.

    Запустили LSP, чтобы даром повысить ценность своей платформы в других предметных областях  (переведя весь мир в значительно более уравновешенную ситуацию с IDE – что всем пошло на пользу).

    А теперь, имея Code Spaces, превращаются в ведущего игрока на поле «исходно удаленная разработка», а вдруг мы действительно прекратим редактировать, собирать, и выполнять наш код на локальных машинах.

Но, если честно, до сих пор надеюсь, что победа останется за JetBrains, ведь их Kotlin задуман как универсальный язык для любых платформ :-). Притом, что Microsoft выжимает максимум из доминирующих сегодня технологий «чем хуже, тем лучше» (TypeScript и Electron), JetBrains пытаются исправлять ситуацию, двигаясь снизу вверх (Kotlin и Compose).

LSP c++. Принцип подстановки Лисков +30

,,,,Рекомендация: подборка платных и бесплатных курсов PR-менеджеров -

Всем привет, меня зовут Константин. Я занимаюсь разработкой на Java в Tinkoff.ru и люблю SOLID. В этой статье мы сформулируем принцип подстановки Лисков, покажем его связь с принципом Открытости-Закрытости, узнаем, как правильно формировать иерархию наследования и ответим на философский вопрос о том, является ли квадрат прямоугольником.

Прежде чем перейти непосредственно к рассматриваемой теме, я хочу сделать шаг назад и обозначить очень важный тезис, необходимый для правильного и полного понимания того, о чем будет говориться в статье.

Вспомним. Он говорит о том, что в хорошо спроектированных программах новая функциональность вводится путем добавления нового кода, а не изменением старого, уже работающего. И это есть основа написания поддерживаемого и переиспользуемого кода. Принцип подстановки Лисков (далее LSP) — это по сути гайдлайн того, как реализовать этот принцип при построении иерархии наследования классов в объектно-ориентированных языках программирования. По сути правильная иерархия наследования в ООП — это иерархия, построенная согласно LSP, чтобы отвечать принципу открытости-закрытости.

Давайте же его сформулируем:

Функции, использующие указатели или ссылки на базовые классы, должны иметь возможность использовать объекты классов-наследников, не зная об этом.

В первый раз Барбара Лисков сформулировала его так:

Для этого нужно, чтобы выполнялось следующее свойство подстановки: если для каждого объекта o1 типа S существует такой объект o2 типа T, что для всех программ P, определенных в терминах T, поведение программы P не изменяется, если вместо o2 подставить o1, то S — подтип T.

Таким образом, если функция не отвечает LSP, то это фактически значит, что, если она использует указатель или ссылку на базовый класс, то должна знать обо всех наследниках базового класса. Такая функция нарушает принцип открытости-закрытости, потому что ее необходимо изменять каждый раз, когда появляется новый наследник базового класса.